Eten, Foodfacts, Lunch, Tussendoortje, Vega
comments 4

Havermout, waarom is dat eigenlijk gezond?

Print
Als je vaker artikelen of boeken over voedsel leest, ben je het vast al eens tegengekomen; havermout. Waar ken je het ook alweer van? Havermoutpap, van die slijmerige pap waar zo’n gekke smaak aan zit, van vroeger. Tenminste, dat was wat bij mij op kwam. Totdat ik havermout eens op een andere manier proefde, in een koek. Hoe meer ik over havermout las, hoe nieuwsgieriger ik eigenlijk werd. hm2

Cruesli

Bij het maken van de homemade cruesli was ik overtuigd, dit moest ik vaker gebruiken. Op een vrije zondagmiddag een keer cupcakejes gemaakt met banaan en honing. Geen succes. Laat maar weer dan…

Toch bleef ik er veel over lezen. In ‘De Voedselzandloper’, en in ‘Broodbuik’ bijvoorbeeld. Foto’s van overnight oats op Pinterest zien er eigenlijk ook altijd wel leuk uit.

Maar wat wel fijn is om te weten, waarom is iedereen nou eigenlijk zo enthousiast over havermout? Op gezondheidsnet.nl las ik een artikel met daarin de zeven redenen waarom ik havermout vaker zou moeten gebruiken, een iets meer onderbouwde motivatie dan ‘het ziet er wel leuk uit’.

Wat er voor mij uitspringt en wat ook in ‘De Voedselzandloper’ besproken wordt is dat havermout honger stilt. Ontbijt je met havermout, krijg je later honger dan wanneer je ontbijt met brood of crackers. Dat komt omdat havermout oplosbare vezels bevat en de maag langer vol blijft. Ook houdt havermout de pieken in je bloedsuikerspiegel weg, waardoor je geen honger gevoel krijgt. Nog een fijn voordeel van havermout; er zitten niet zoveel calorieën in, zeker niet wanneer je het aanmaakt met water. Daarnaast is havermout glutenvrij en is het een cholesterolverlager. Misschien heb je al eens bij de havermout gestaan of koop je het weleens, maar havermout is ook nog eens niet duur. Je gaat lachend met twee pakken naar huis. Ook wel eens fijn, een gezond product waar je niet veel voor hoeft te betalen.

Het leuke aan havermout vind ik dat je er zoveel mee kunt doen. Zoals gezegd kun je het aanmaken met water of (plantaardige) melk, maar dat kan ook met yoghurt of kwark. Je kunt er cupcakes, koekjes, cruesli, energybars of een crumble van maken, maar net zo makkelijk gooi je een handje door je smoothie. Als je het eenmaal ontdekt hebt en je vindt de smaak lekker, kun je er alle kanten mee op!

Hou buuf en buuf in de gaten voor recepten met havermout als ingrediënt. Kun je niet wach

ten, neem dan eens een kijkje bij ons bericht over homemade cruesli. 

Binnenkort lees je mijn ervaringen met overnight oats!

Gebruik jij al vaak havermout, of ken je het ook nog alleen van vroeger? Laat het ons weten in een reactie op onze blog of via onze Facebook pagina!

Volg ons ook op Facebook instagram en bloglovin

Deel dit recept:
 

4 Comments

  1. Pingback: Recept | Mugcake |

  2. Ik krijg op mijn eetmeter, verbonden aan het voedingscentrum.nl dat havermout teveel verzadigde vetten bevat, maar ik kan dat bijna niet geloven,…….

     
  3. Pingback: Havermouttaartje met aardbeien en banaan -

  4. Pingback: Havermoutkoekjes met appel, noten en dadels -

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.