Foodfacts, Wist je dat? Eetweetjes!
comments 2

De meeste gezonde fruitsoorten op ‘n rij!

Print
framboosbraamguavaaardbei

Fruit zit boordevol vitamines en daar moet je eigenlijk 2 stuks van eten per dag! Lang niet iedereen komt daar aan en daarom willen wij laten zien waarom het toch wel belangrijk is om fruit te eten!
Hieronder een lijst met de meest gezonde soorten:
Bramen

  • Vitamine C & E
  • Weerstand
  • Spijsvertering

Frambozen

  • Vitamine C
  • Rijk aan vezels
  • Spijsvertering
  • Heel veel anti-oxidanten
  • Libidoverhogend

Guava

  • Vitamine C
  • Tegen verkoudheid en hoest
  • Goed voor de huid
  • Bloeddrukverlagend
  • Tegen overgewicht

Aardbeien

  • Vitamine C
  • Spijsvertering
  • Tegen veroudering
  • Ontstekingsremmer
  • Tegen overgewicht
  • Goed voor de huid

Cranberries

  • Hoog gehalte aan anti-oxidanten
  • Kunnen blaasontsteking voorkomen
  • Goed voor de huid

Kiwi

  • Veel vitamine C
  • Spijsvertering
  • Veel anti- oxidanten

Papaya

  • Spijsvertering
  • Vitamine C, A & E

Cantaloupe meloen

  • Heel veel vitamine A
  • Vitamine B & C
  • Veel vezels
  • Veel anti-oxidanten

Kersen

  • Ijzer
  • Anti-oxidanten
  • Verlaagt cholesterolgehalte en suikerspiegel
  • Vitamine C & E

Bosbessen

  • Veel vitamine C
  • Ontstekingsremmend
  • Bloeddrukverlagend

Granaatappel

  • Vitamine C
  • Tegen veroudering
  • Ontstekingsremmend
  • Bloeddrukverlagend
  • Veel anti-oxidanten

cranberrieskiwipapaya

Je kunt fruit natuurlijk gewoon uit het handje eten, maar je kunt het ook met wat yoghurt eten. Zo heb je gelijk een goede maaltijd waar je weer even op kunt teren. Wij zijn zelf helemaal gek op yoghurt met fruit en gooien er vaak ook nog wat gezonde zaden door. Eet smakelijk!

Bewaren van fruit:

  • Fruit kun je het beste bewaren in de koelkast, tenzij het gaat om tropisch fruit. Het kwaliteitsverlies verloopt dan langzamer. Fruit dat niet goed rijp is komt wel beter op smaak buiten de koelkast.
  • van oorsprong tropische vruchten buiten de koelkast te bewaren. Dat geldt bijvoorbeeld voor ananas en bananen, mango’s en papaja’s. In de koelkast krijgen deze vruchten waterige plekken in de schil en gaan ze snel rotten.
  • zachte soorten fruit, zoals aardbeien, bessen, bramen en frambozen, zijn kort houdbaar. Bewaren gaat het best in de koelkast in een papieren zak. Aardbeien, frambozen, kersen en dergelijke zijn beter houdbaar wanneer het kroontje en steeltje niet verwijderd worden.
  • verschillende soorten fruit apart van elkaar te bewaren, bijvoorbeeld door ze in een afgesloten papieren zak te doen. Appels, bananen, peren en perziken produceren veel ethyleen, dit is een stof dat de rijping bevordert. Andere vruchten zijn daar gevoelig voor en kunnen er sneller door bederven.

meloenkersbosbes

Leuke weetjes!

Maar hoeveel kilo wordt nou het meeste gekocht per huishouden per jaar?

  1. Appel: 22,2
  2. Sinaasappel: 18,4
  3. Banaan: 14,7
  4. Mandarijn: 7,8
  5. Peer: 5,2
  6. Druif: 3,4
  7. Kiwi: 3,3
  8. Meloen: 3,1
  9. Aardbei: 2,3
  10. Ananas: 1,6

 

Wist je dat sinaasappels vrolijk maken?
Seizoensfruit meer vitaminen bevat?
De meeste gezonde stoffen bij een appel in de schil zitten?

trong>
Citroenen meer suiker dan aardbeien bevatten?
Je onrijpe bananen naast een rijpe kiwi moet leggen om het rijpingsproces te versnellen?
Je onrijpe peren naast een rijpe appel moet leggen om het rijpingsproces te versnellen?

 

Zijn jullie toch weer wat wijzer geworden en hup meer fruit eten!

 

Bron: Voedingscentrum, Pinterest

Deel dit recept: