Bijgerecht, Eten, Hoofdgerecht, Koolhydraatarm, Lunch, Tussendoortje, Vega
comments 3

Springrolls met zalm, avocado en ei

Heerlijk die spring rolls! Oorspronkelijk komen ze uit Vietnam, maar zijn ondertussen overgewaaid naar elk land. En dat is wel te begrijpen, want die 'loempia's' zijn echt heerlijk en nog healthy ook! In Nederland weten nog maar weinig mensen wat 'springrolls' zijn.  Daarom droppen we hier weer een heerlijk, gezond en snel recept. Dit kun je ook alleen met groenten eten voor de vegetariërs onder ons.

Courgetti met tomatensaus en gehakt

bestekhoofdgerecht/lunch/bijgerecht •2 personen •   30 min •   healthy/koolhydraatarm

- 8 Rijstvellen (toko)
- Chinese vermicelli/ glasnoedels (toko)
- Zalm
- 2 eieren
- Halve julienne gesneden komkommer
- Paar julienne gesneden wortels
- Avocado in dunne reepjes
- Sla
- Peper en zout
- Sojasaus, hoi sin saus of pindasaus

Springrolls-met-zalm,-avocado-en-eiAls eerste begin je met de groenten fijn te snijden. Het meest handige is om de komkommer, wortelen en avocado in dunne repen te snijden. Deze techniek heet: Julienne snijden. Wortel kun je ook al geraspt kopen, altijd handig.
Hier een video hoe je je groenten mooi julienne kunt snijden. Het is even lastig, maar oefening baart kunst en het eindresultaat mag er best wezen!

Breng water aan de kook voor de mie/vermicelli. Daarna kluts je de 2 eieren en bak je ze. Dit gebakte ei moet je ook in reepjes snijden. Als het water kookt kun je de mie/vermicelli erin doen en 3 tot 5 minuten koken. Als dat is gebeurd even uit laten lekken in een vergiet en afspoelen met koud water.

Leg de rijstvellen in warm niet kokend water. Zo warm dat je nog net niet je vingers verbrand. Je kunt het beste een pan gebruiken waar de vellen precies in passen. Laat de vellen zo lang in de pan liggen totdat het zacht en doorzichtig is geworden. Voorzichtig eruit halen!
framboosbraamframboosbraam

Het rollen
Het rollen van de rijstvellen moet je echt even onder de knie krijgen, maar oefening baart kunst! En ja, het is echt zo 😉
Je legt de rijstvellen op een snijplank en probeert het vel zo rond mogelijk neer te leggen. De roll wordt snel een beetje plakkerig, maar dit kun je verhelpen door het een beetje vochtig te maken.
Probeer aan de zijkanten wat ruimte over te houden, want dit moet naar binnen geklapt worden.  Vervolgens leg je alle ingrediënten op een hoopje op het rijstvel (beetje meer naar onderen, omdat je de roll nog moet oprollen).
Sla, avocado, ei, komkommer, wortel, mie en als laatste heb ik de zalm erop gelegd. Ook heb ik er nog een beetje peper en zout op gedaan voor wat meer pit.

IMG_1273
Als je alle ingrediënten erop hebt gelegd kun je de zijkanten naar binnen slaan. Vervolgens sla je het voorste stuk van het vel over de rol met groenten heen en probeer dit zo strak mogelijk te doen. De eerste keer is aardig lastig dus gewoon blijven oefenen! Op een gegeven moment krijg je er een beetje handigheid in. Als de roll een beetje plakkerig is, kun je het beste even je handen natmaken en zo verder werken.
9574066f950afb1453b6daa87003ab6c
Een sausje erbij zou ik zeker doen! Lekkere sausjes zijn: kikkoman,  hoi sin saus of eventueel pindasaus. Je kunt bij de soja of hoi sin saus ook fijngehakte pinda’s doen, erg lekker!

Zelf maak ik meestal 4 rollen met deze ingrediënten, maar voor een man zou ik er 5 maken. Dan zit je echt goed vol en meestal heb ik ook 's avonds geen trek meer, perfect! Eet smakelijk!

Deel dit recept:
 

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.